whats new in nutrition world

Notes of a nutritionist

whats new in nutrition world

Notes of a nutritionist

انگور


 

 

 

 

 

انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامین‌های آ، ب، و ث می‌باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌.

 
انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامین‌های آ، ب، و ث می‌باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌. امروزه در طب درمان‌های طبیعی (نتروپت), از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری‌های یبوست،‌ عوارض رماتیسم، کم‌خونی و حتی پیشگیری از سرطان  سودمند می‌دانند‌.
انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده بدین گونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالی میل کنید لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است. توجه داشته باشید وقتی انگور میل می‌کنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه‌های خشک مانند برگه هلو و غیره را با انگور و آب میل نکنید، زیرا دچار دل درد می‌شوید.
 
یکی از خواص انگور، صاف کننده و مولد خون بودن  آن است‌. انگور قند خون را نیز تنظیم می‌کند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی که قند خون پایین دارند می‌توانند از انگور بهره زیادی ببرند‌. بنابراین سعی کنید همیشه انگور داشته باشید و چند بار در روز از آن میل کنید‌. 

 
انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است‌. افرادی که در دوره نقاهت یک بیماری هستند و یا ضعف عمومی‌بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آن‌ها کم شده است، سعی کنند از انگور، هویچ، سیب و هلو، به مقدار زیادی استفاده کنند‌. البته می توانند این میوه‌ها را با هم در آب میوه‌گیری ریخته و آب میوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند‌.
 خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‌کند و در کنترل فشارخون موثر است.  انگور و سیب هر دو میوه‌های بهشتی هستند که افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب و اعصاب می‌توانند آب آن را نیز در طی روز بنوشند‌.
 
انگور برای سلامتی قلب، ریه و کلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره بالای خون (نقرس) مناسب و سازگار است‌. این نکته را هم بدانید یبوست که عوارض آن بی‌اشتهایی، نفخ، سردرد،‌ تشنگی مفرط و بدبویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می‌شود‌. خود انگور در درمان یبوست و التهاب معده و روده ها و شیره انگور خاصیت ملین دارد.برگ آن مقوی و قابض و دم کرده آن مدر است . آبغوره اش در رفع اورام مخاط لثه و دهان و سرکه حاصله از تخمیر دانه انگور در تسکین خارش پوست و جلوگیری از خونریزی ها بکار میرود و دانه های خشک آن صفرا و بلغم را دفع و پی را محکم کرده خستگی را رفع و حالت انبساط بوجود میاورد در همه حال انگور و برگ و شیره و دانه های خشک شده و دانه های نارس (غوره ) و دانه تخمیر شده (سرکه ) مصرف غذائی دارند .
کشمش: کشمش تقویت کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است‌.
غوره: غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی کننده بدن نیز هست‌. هم چنین اگر با سالاد میل شود برای لاغر کردن سودمند است. سعی کنید غوره خالی را نخورید چون روی معده اثر سوء می‌گذارد.
همچنین خانم‌های باردار از خوردن غوره زیاد خودداری کنند، چون غوره مدر است و امکان دارد موجب سقط جنین شود‌.

هلو....میوه ی محبوب من!

 

 

 

 

 

 

 

آیا می دانید هلو دارای چه خواصی می باشد، در این مطلب با خواص هلو آشنا می شوید و ...


کاهش کلسترول و رفع دردهای شکمی برخی از خواص درمانی این میوه درشت، آبدار و شیرین هستند.

هلو میوه‌ای درختی است که ارتفاع درخت آن به 5/3- 2 متر است و مانند بعضی از گیاهان، ‌قبل از بیرون آمدن برگ،‌ گل می‌دهد.

برگ‌های این گیاه باریک و بلند بوده و گل‌های آن درشت و صورتی رنگ است و میوه آن درشت، آبدار و شیرین می‌باشد و هسته آن درشت و سخت است.

دوران شکوفه‌دهی این گیاه در فصل بهار است.

خواص درمانی:

•  در درمان بیماری‌های حاد عفونی و نیز بیماری‌های کلیوی و ناشی از کم خونی مفید است.

• در کاهش کلسترول خون نقش بسزایی دارد.

• برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی مفید است.

• در رفع دردهای شکمی موثر است.

• برای درمان دردهای روماتیسمی  کاربرد دارد.

• با تحریک ماده مترشحه معده، عمل هضم را راحت‌تر می‌کند.

• در درمان سرفه‌های شدید موثر است.

• برای تخفیف خستگی‌های مفرط و نیز حالات افسردگی مفید است.

• این میوه با داشتن قند و کربوهیدرات، انرژی از دست رفته را احیا می‌کند و خاصیت انرژی زا دارد.

• به خاطر داشتن مقدار بالای فسفر، محافظ سیستم عصبی است و برای درمان افرادی که دچار اختلالات عصبی هستند کاربرد دارد.

محافظ طبیعی سیستم ایمنی بدن است.

• خوردن هلو به جای صبحانه، عملکرد روده و کبد را منظم می‌کند و خاصیت قلیایی بودن خون را حفظ می‌کند.

اگر آب هلو را به صورت لوسیون روی پوست بمالید باعث شفافیت و بازسازی پوست می‌شود.

 

• در پوست هلو موادی وجود دارد که لایه‌های چربی بدن را از بین می‌برد، از این رو برای رفع چاقی موثر است.

خـواص کـاهـو

 

 

 

 

 

 

اگر غذایتان را با سالادی از کاهوی ایرانی (Romaine) یا همان کاهوی رسمی شروع می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که علاوه بر عطر و طعم و بافت مطلوب، مواد با ارزش و مغذی خیلی زیادی را به وعده غذایی‌تان اضافه کرده‌اید.


کاهو انواع مختلفی دارد ولی رایج‌ترین آنها کاهوی معمولی ایرانی (Romaine) و کاهوی پیچ (Iceberg) است و البته کاهوی ایرانی از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است...
کاهوی ایرانی به چه دردی می‌خورد؟برای تهیه سالاد بهتر است با کاهوی ایرانی شروع کنید تا مواد مغذی سالاد افزایش یابد. ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی گیاهی و فیبری که در کاهوی ایرانی وجود دارد، برای پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌های معمول، مفید است.
کاهوی ایرانی با داشتن آب زیاد و کالری خیلی کم، بسیار مغذی است. در سیستم طبقه بندی کیفیت مواد غذایی جهانی، کاهو منبع عالی از ویتامین A (کاهو سرشار از پیش‌سازهای ویتامین A یعنی کاروتنوئیدها و بتاکاروتن است)،‌ ویتامین K، فولات، ویتامین C، منگنز، کروم و فیبر رژیمی است و خواص درمانی بیشماری دارد. کاهو مملو از سلولز است که حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می‌دهد و بنابراین در درمان یبوست بسیار مفید است. کاهو در درمان بی‌خوابی مؤثر است؛ چرا که ماده خواب آوری به نام لکتوکاریوم دارد. اگر شب‌ها از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برید، پیش از خواب کاهو بخورید. خوردن کاهو از سفید شدن و ریزش مو نیز پیشگیری می‌کند. کاهو میزان قابل‌توجهی نیز آهن دارد و بنابراین برای درمان کم‌خونی مفید است. کاهو مملو از نمک‌های معدنی است که خاصیت قلیایی دارند و بنابراین، سبب تصفیه خون نیز می‏شود. کاهو همچنین به علت خنکی، تشنگی را تسکین بخشیده و یرقان را معالجه می‏کند و مسکن اعصاب است و تشویش و دلهره را کم می‌کند. به مغز، دستگاه عصبی و ریه‌ها نیز کمک می‌کند و میزان فراوانی منیزیم در آن وجود دارد که سبب تقویت بافت عضلانی، اعصاب و مغز می‏شود.
سالاد کاهو بخورید تا قلبتان جوان بماند!ویتامین C و بتاکاروتن موجود در کاهوی ایرانی (Romaine) نویدبخش قلبی سالم و سبز است. فعالیت توأم ویتامین C و بتاکاروتن از اکسیداسیون کلسترول ممانعت می‌کند. وقتی کلسترول اکسید می‌شود، چسبناک شده و شروع به ساخت پلاک‌هایی در دیواره سرخرگ‌ها می‌کند. اگر این پلاک‌ها خیلی بزرگ شوند، می‌توانند جریان خون را متوقف کرده یا با ایجاد لخته باعث حمله قلبی یا سکته شوند.
فیبر کاهوی ایرانی (Romaine) امتیاز دیگری برای سلامت قلب است. در روده بزرگ، فیبر به نمک‌های صفراوی متصل می‌شود و آنها را از بدن خارج می‌کند. این نیروها بدن را وادار می‌کند صفرای بیشتری بسازد و این بسیار مفید است زیرا این صفرا است که باید کلسترول را کاهش دهد. فولیک اسید موجود در کاهوی ایرانی نیز برای سلامت قلب مفید است. این ویتامین B برای بدن نیاز است تا هموسیستئین را به مواد بی‌خطر تبدیل کند. اگر این تبدیل انجام نشود، هموسیستئین می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب رسانده و ریسک حمله قلبی را افزایش ‌دهد. به علاوه، کاهوی ایرانی منبع بسیار خوبی از پتاسیم است که در کاهش فشار خون بالا مفید است.
 
نحوه انتخاب کاهوی مناسب
کاهوی مناسب، ظاهری ترد با برگ‌هایی غیر‌پلاسیده و عاری از نقاط تیره دارد و لبه برگ‌هایش عاری از تغییر رنگ زرد یا قهوه‌ای است.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
منبع : salamatiran.com